Forløb til 7. - 10. klassetrin
Nedenstående ses eksempler på forløb målrettet udskolingen. Alle forløb kan tilpasses særlige behov og ønsker. Nogle forløb kan med fordel kombineres et andet forløb, eller resten af dagen kan bruges på bålhygge, saft og skumfiduser.

Biotopanalyser
[N/T]+[DA]+[GEO] I dette forløb introduceres eleverne til forskellige typer biotoper, samt hvilke ting, der kan undersøges i biotoperne. Der undersøges bøg, eg og gran.
Læs mere

Instruerende tekster (pizzaproduktion)
[DA]+[MAD] Eleverne samarbejder, i par, om at producere en pizza. Undervejs i forløbet laver de en opskrift, så andre kan forstå det. Efter første pizza udarbejdes et storyboard til en instruktionsvideo, der efterfølgende produceres.
Læs mere

Find pi
[MAT] Helt fra oldtiden har man været bevidst om en sammenhæng mellem diameter og omkreds. Nu er det eleverne, der skal ud at finde denne sammenhæng.
Læs mere

Rumfang på træer
[MAT]+[N/T] Dette undervisningsforløb fokuserer på at beregne rumfanget af træstammer og hvordan dette rumfang kan sættes i relation til et brændeskurs kapacitet. Kan de fældede træer være i brændeskuret?
Læs mere

Bueskydning
[MAT]+[TEAM] Dette undervisningsforløb i bueskydning fokuserer på at introducere eleverne til grundlæggende teknikker og sikkerhedsaspekter ved bueskydning. Forløbet kan bruges til indsamling af statistisk materiale til matematik afgangseksamen.
Læs mere

Kastemaskinen (STEM) (Skills)
[MAT]+[H/D]+[FYS] Dette undervisningsforløb er en praktisk, samarbejdsbaseret læringsoplevelse fokuseret på konstruktion og optimering af en kastemaskine.
Læs mere

Konvertering af enheder
[MAT] Eleverne arbejder i 3 små forløb med at konvertere enheder i meter, gram og tidsenheder, med forståelse af relationerne som 1 kilometer er lig med 1000 meter, 1 kilogram er lig med 1000 gram, og 1 time er lig med 60 minutter.
Læs mere

Vandanalyser
[N/T]+[GEO]+[BIO] I dette forløb introduceres eleverne til forskellige vandanalyser af to forskellige vandhuller. Det ene på en dyrket mark det andet i urørt skov. Kan bruges til Fællesfaglig prøve.
Læs mere

Smedjen (Skills)
[MAT]+[H/D]+[N/T] Dette undervisningsforløb er en praktisk, samarbejdsbaseret læringsoplevelse fokuseret på konstruktion af produkter i en smedje.
Læs mere

Byg en base
[TEAM] I dette forløb skal eleverne samarbejde om at bygge en base, der skal indeholde forskellige faste elementer - bl.a. et TV med en live TV-vært.
Læs mere

Jordbundsundersøgelser
[N/T]+[GEO]+[BIO]+[Fys/Kem] I dette forløb introduceres eleverne til flere forskellige typer jordbundsundersøgelser; [Fauna, pH, lys, fugtighed] og [Nedsivning og vandkapacitet] og [Mængden af organisk materiale] og [kornstørrelse - uorganisk materiale]
Læs mere

Digte i skoven
[DA]+[N/T] "Digte i skoven og litterær analyse af miljø" er et kreativt og naturinspireret undervisningsforløb, der engagerer elever i sprogkunst og miljøstudier. Eleverne samarbejder, i par, om at producere et digt ud fra deres eget lille sted i skoven.
Læs mere

Kranen
[MAT]+[FYS]+[N/T]+[TEAM] I forløbet "Kranen" kan man arbejde med alle elementer af STEM, men forløbet kan også bruges til at styrke samarbejds- og kommunikationsevner i en gruppe gennem en praktisk og kreativ opgave. Eleverne skal bygge en Kran.
Læs mere

Pinewood Derby (STEM)
[MAT]+[H/D]+[FYS] Dette undervisningsforløb er en praktisk, samarbejdsbaseret læringsoplevelse fokuseret på konstruktion og optimering af pinewood derby-biler/racerbiler.
Læs mere

Raketten - STEM og teambuilding
[MAT]+[ENGI]+[N/T]+[TEAM] I forløbet "Raketten" kan man arbejde med alle elementer af STEM, men forløbet kan også bruges til at styrke samarbejds- og kommunikationsevner i en gruppe gennem en praktisk og kreativ opgave.
Læs mere

Flagermustur i Boserup Skov
[N/T]+[BIO] Dette forløb kan kombineres med overnatning i skoven evt. ved en af shelterpladserne. Med en flagermusdetektor går vi ud og finder forskellige flagermus.
Læs mere

Fugledissektion - Hvordan tygger fuglen sin føde? (Skills)
[MAD]+[BIO Efter en snak om jagtetik og fuglenes tilpasningsevne, så dissekerer eleverne, i små grupper, deres egen fugl og opklarer mysteriet om hvordan en fugl uden tænder tygger sin føde. Vi slutter med at tilberede og spise fuglene i en gryderet.
Læs mere

Pizzaløb (O-løb)
[MAT]+[N/T]+[MAD] Eleverne bliver sendt på et orienteringsløb, hvor hver post giver en ingrediens til pizzaen. Eleverne sammensætter selv pizzaen, når de kommer hjem. Der er fokus på kortlæsning og landskabsgenkendelse.
Læs mere

O-løb - introduktion
[MAT]+[N/T] Eleverne introduceres til orienteringsløb som en praktisk anvendelse af matematiske metoder såsom forholdstal og navigation. Der er også fokus på kortlæsning og landskabsgenkendelse.
Læs mere

10 meter rebet
[MAT] Eleverne introduceres til beregning af arealet af forskellige figurer, der alle har samme omkreds - 10 meter.
Læs mere

Find arealet
[MAT] Eleverne introduceres for arealbegrebet og øver sig i at finde arealer af rektangler og kvadrater.
Læs mere

Biodiversitet i stævningeskoven
[N/T]+[Hist]+[Mat] I dette forløb introduceres eleverne til begrebet biodiversitet, samt stævningeskoven (der har været brugt siden jernalderen). Ved at etablere lysåbne arealer, så skaber eleverne bedre forudsætninger for biodiversiteten i et område.
Læs mere