Bueskydning

[MAT]+[TEAM] Dette undervisningsforløb i bueskydning fokuserer på at introducere eleverne til grundlæggende teknikker og sikkerhedsaspekter ved bueskydning. Forløbet kan bruges til indsamling af statistisk materiale til matematik afgangseksamen.

Basisinformation om forløbet?

  • Fagligt fokus: Dette forløb understøtter matematik, historie og teambuilding med bueskydning som omdrejningspunkt.
  • Anbefalet klassetrin: Forløbet er relevant for udskolingen (7.-10. klasse).
  • Ideel årstid: Hele året, men sjovere i godt vejr.
  • Varighed: ca. 1½-2 timer.

Beskrivelse af forløbet

Eleverne vil lære om bueskydningens historie, sikkerhedsprocedurer, og få praktisk erfaring med at skyde under opsyn. De vil desuden øve taktiske overvejelser såsom at tage højde for vind og afstand, samt skyde fra forskellige positioner. Forløbet kulminerer i en konkurrence, hvor eleverne anvender deres nye færdigheder. Eleverne vil også reflektere over deres præstationer og diskutere bueskydning som en vedvarende aktivitet. Målet er at eleverne udvikler basale bueskydningsteknikker, forstår og følger sikkerhedsprocedurer, og forbedrer deres evne til teamwork og taktik.

Man kan med fordel indsamle resultater og arbejde videre med dem hjemme på skolen. I kan lave grafer og opstille hypoteser; Bliver resultaterne bedre jo mere man skyder? Er pigerne bedre end drengene? mindsteværdig, størsteværdi, middelværdi, deskriptorer osv.