Kranen

[MAT]+[FYS]+[N/T]+[TEAM] I forløbet "Kranen" kan man arbejde med alle elementer af STEM, men forløbet kan også bruges til at styrke samarbejds- og kommunikationsevner i en gruppe gennem en praktisk og kreativ opgave. Eleverne skal bygge en Kran.

Basisinformation om forløbet?

  • Fagligt fokus: Dette forløb understøtter science og engineering metoden, herunder matematik og fysik. Forløbet kan også afvikles som teambuilding.
  • Anbefalet klassetrin: Forløbet er relevant for mellemtrinnet (4.-6. klasse) og udskolingen (7.-10. klasse). Der kan skrues op for dokumentationskravet i de ældre klasser.
  • Ideel årstid: Hele året.
  • Varighed: ca. 1½-2 timer.

Beskrivelse af forløbet

Dette undervisningsforløb er et praktisk og innovativt projekt, der involverer elever i at designe og konstruere en kran, der sikkert kan flytte æg fra en landsby til en anden over en å. Eleverne deles i grupper og anvender engineering-modellen til at udvikle en kran udelukkende med materialer fra naturen, snor, og en udleveret kasse med værktøj. Kranen skal kunne løfte en kurv på 0,5 kg over en 2 meter bred å og betjenes af en person, med en assistent til at montere kurven. Eleverne skal lave en detaljeret plan og forstå den fuldt ud, før byggeriet påbegyndes. Hele processen kræver teamwork, kreativ problemløsning og praktisk anvendelse af matematik, geometri og fysik.