Vandanalyser

[N/T]+[GEO]+[BIO] I dette forløb introduceres eleverne til forskellige vandanalyser af to forskellige vandhuller. Det ene på en dyrket mark det andet i urørt skov. Kan bruges til Fællesfaglig prøve.

Basisinformation om forløbet?

  • Fagligt fokus: Dette forløb sigter mod at styrke elevernes evner til at designe, gennemføre og evaluere biologiske undersøgelser, anvende og vurdere modeller, kommunikere om naturvidenskabelige forhold og relatere biologi til samfundsmæssige problemstillinger.
  • Anbefalet klassetrin: Forløbet er egnet til udskolingen.
  • Ideel årstid: Forår. Man kan spekulere i, om man ønsker at lave forløbet før eller efter, landmanden har gødet sine marker.
  • Varighed: ca. 3 timer.

Beskrivelse af forløbet

Dette undervisningsforløb fokuserer på vandanalyser i biologi. Eleverne skal anvende forskelligt udstyr som prøvekolber, elektroniske pH-målere og kemisæt til vandkvalitet for at teste vandprøver fra Dyremosen nord for Boserupgård Naturcenter og Paddesøen ved Skt. Hans. Formålet er at bestemme vandkvaliteten ved at måle på forskellige parametre såsom pH, temperatur, nitrit, nitrat og ammonium. 

Hypoteser vil blive opstillet omkring forventede fund af næringsstoffer i vandet og de mulige årsager til variationer i disse. Grupperne vil undersøge, hvordan de forskellige niveauer af næringsstoffer indikerer, om en sø er næringsrig eller næringsfattig.