Forløb til 4. - 6. klassetrin
Nedenstående ses eksempler på forløb målrettet mellemtrinnet. Alle forløb kan tilpasses særlige behov og ønsker. Nogle forløb kan med fordel kombineres med et andet forløb, eller resten af dagen kan bruges på bålhygge, saft og skumfiduser.

Krible Krable
[N/T]+[BK] Klassen indsamler forskellige insekter i naturen og observerer dem i lup og stereolup. Eleverne beskriver og tegner detaljer på insektet.

Celsius
[N/T] Klassen introduceres til Celsius. Fast form, gasform, aflæsning af termometer og løse små opgaver i et mikro O-løb.

Flagermustur i Boserup Skov
[N/T]+[BIO] Dette forløb kan kombineres med overnatning i skoven evt. ved en af shelterpladserne. Med en flagermusdetektor går vi ud og finder forskellige flagermus.

Grøn sløjd - lave blyant
[MAT]+[HD] Dette undervisningsforløb fokuserer på at fremstille blyanter ved hjælp af friske grene.

Find arealet
[MAT] Eleverne introduceres for arealbegrebet og øver sig i at finde arealer af rektangler og kvadrater.

10 meter rebet
[MAT] Eleverne introduceres til beregning af arealet af forskellige figurer, der alle har samme omkreds - 10 meter.

O-løb - introduktion
[MAT]+[N/T] Eleverne introduceres til orienteringsløb som en praktisk anvendelse af matematiske metoder såsom forholdstal og navigation. Der er også fokus på kortlæsning og landskabsgenkendelse.

Pizzaløb/pandekageløb (O-løb)
[MAT]+[N/T]+[MAD] Eleverne bliver sendt på et orienteringsløb, hvor hver post giver en ingrediens til pizza eller pandekage. Eleverne sammensætter selv pizzaen, når de kommer hjem. Eller blander selv ingredienser til pandekagerne som de selv laver over bål. Der er fokus på kortlæsning og landskabsgenkendelse.

Pinewood Derby (STEM)
[MAT]+[H/D]+[FYS] Dette undervisningsforløb er en praktisk, samarbejdsbaseret læringsoplevelse fokuseret på konstruktion og optimering af pinewood derby-biler/racerbiler.

Jordbundsundersøgelser
[N/T]+[GEO]+[BIO]+[Fys/Kem] I dette forløb introduceres eleverne til flere forskellige typer jordbundsundersøgelser; [Fauna, pH, lys, fugtighed] og [Nedsivning og vandkapacitet] og [Mængden af organisk materiale] og [kornstørrelse - uorganisk materiale]

Digte i skoven
[DA]+[N/T] "Digte i skoven og litterær analyse af miljø" er et kreativt og naturinspireret undervisningsforløb, der engagerer elever i sprogkunst og miljøstudier. Eleverne samarbejder, i par, om at producere et digt ud fra deres eget lille sted i skoven.

Konvertering af enheder
[MAT] Eleverne arbejder i 3 små forløb med at konvertere enheder i meter, gram og tidsenheder, med forståelse af relationerne som 1 kilometer er lig med 1000 meter, 1 kilogram er lig med 1000 gram, og 1 time er lig med 60 minutter.

Kranen
[MAT]+[FYS]+[N/T]+[TEAM] I forløbet "Kranen" kan man arbejde med alle elementer af STEM, men forløbet kan også bruges til at styrke samarbejds- og kommunikationsevner i en gruppe gennem en praktisk og kreativ opgave. Eleverne skal bygge en Kran.

Smedjen
[MAT]+[H/D]+[N/T] Dette undervisningsforløb er en praktisk, samarbejdsbaseret læringsoplevelse fokuseret på konstruktion af produkter i en smedje.

Byg en base
[TEAM] I dette forløb skal eleverne samarbejde om at bygge en base, der skal indeholde forskellige faste elementer - bl.a. et TV med en live TV-vært.

Fugletur i Boserup Skov
[N/T]+[DA] I dette forløb introduceres eleverne til forskellige typer fugle. Høns, ænder, gæs og småfugle, samt deres levesteder og tilpasning til miljøet.

Dyrs isoleringsevne
[N/T] I dette forløb sammenlignes forskellige isoleringsmetoder brugt af dyr.
Eleverne arbejder med naturvidenskabelige undersøgelser og dataanalyse.
Eleverne får mulighed for at reflektere over biologiske tilpasninger i forhold til miljø.

Forårsbebudere i Boserup Skov
[N/T]+[DA] Dette undervisningsforløb fokuserer på at udforske naturens tegn på forår gennem observation af dyr og planter. Forløbet kan passende kombineres med forløbet Gækkebreve.

Biotopanalyser
[N/T]+[DA]+[GEO] I dette forløb introduceres eleverne til forskellige typer biotoper, samt hvilke ting, der kan undersøges i biotoperne. Der undersøges bøg, eg og gran.

Fotosyntese
[N/T] I dette forløb bliver eleverne introduceret til fotosyntese, hvor de lærer, at når solen skinner på et blad, dannes ilt (og sukker).

Instruerende tekster (pizzaproduktion)
[DA]+[MAD] Eleverne samarbejder, i par, om at producere en pizza. Undervejs i forløbet laver de en opskrift, så andre kan forstå det. Efter første pizza udarbejdes et storyboard til en instruktionsvideo, der efterfølgende produceres.

Gækkebreve
[DA]+[N/T] Gækkebreve er en kulturhistorisk tradition fra middelalderen, der involverer at sende rimede breve med en vintergæk og en gåde, der peger på afsenderen. Sammen går vi i skoven og finder vintergækker og laver gækkebreve.

Raketten - STEM og teambuilding
[MAT]+[ENGI]+[N/T]+[TEAM] I forløbet "Raketten" kan man arbejde med alle elementer af STEM, men forløbet kan også bruges til at styrke samarbejds- og kommunikationsevner i en gruppe gennem en praktisk og kreativ opgave.

Svampetur
[N/T]+[BK] I dette forløb introduceres eleverne til forskellige typer svampe. De studerer detaljerne på dem og tegner dem.

Smagen af Boserup Skov
[N/T]+[MAD] Klassen tager på en sanketur for at indsamle planter som løgkarse, skvalderkål og ramsløg. Efter hjemkomst produceres 3 forskelige pestoer af de indsamlede planter. Eleverne udforsker forskellen i smagen af de forskellige pestoer.

Sanketur - marmelade, pandebrød og majs
[N/T]+[MAD] Klassen plukker modne mirabeller og brombær i Boserupgård Naturcenters nærområde og tilbereder efterfølgende marmelade, pandebrød og majs på bål.

Fugledissektion - Hvordan tygger fuglen sin føde? (Skills) (1)
[N/T]+[MAD] Efter en snak om jagtetik og fuglenes tilpasningsevne, så dissekerer eleverne, i små grupper, deres egen fugl og opklarer mysteriet om hvordan en fugl uden tænder tygger sin føde. Vi slutter med at tilberede og spise fuglene i en gryderet.

Biodiversitet i stævningeskoven
[N/T]+[Hist]+[Mat] I dette forløb introduceres eleverne til begrebet biodiversitet, samt stævningeskoven (der har været brugt siden jernalderen). Ved at etablere lysåbne arealer, så skaber eleverne bedre forudsætninger for biodiversiteten i et område.

Kuglebanen
[MAT]+[TEAM]+[N/T] Eleverne skal samarbejde om at bygge en kuglebane, hvor kuglen bruger længst mulig tid på at nå til målet.