Vinkler

[MAT] Eleverne introduceres for vinkler: rette-, stumme- og spidse vinkler.

Basisinformation om forløbet?

  • Fagligt fokus: Dette forløb understøtter matematik nærmere bestemt vinkler og måling af disse. Kan med fordel kombineres med forløbet 10 meterrebet.
  • Anbefalet klassetrin: Forløbet er relevant for mellemtrinnet (4.-6. klasse).
  • Ideel årstid: Hele året.
  • Varighed: ca. 45 minutter.

Beskrivelse af forløbet

Målet med dette undervisningsforløb er at give eleverne en praktisk forståelse af vinkler gennem hands-on aktiviteter i naturen. Eleverne får et ark med forskellige vinkler og skal nu spænde et reb ud i de forskellige vinkler.

Kompetencemål

  • Praktisk anvendelse af geometri: Ved at arbejde med at lave og måle vinkler i naturen får eleverne en praktisk forståelse af geometriske begreber. 
  • Problemløsning: Eleverne bliver udfordret til at skabe specifikke vinkler og måle dem nøjagtigt. Dette fremmer deres problemløsningskompetencer.
  • Kommunikation og samarbejde: Aktiviteten kræver samarbejde og kommunikation mellem eleverne.
  • Kritisk tænkning og argumentation: Eleverne skal tænke over, hvad der definerer spidse, stumme og rette vinkler, og anvende denne viden. Dette fremmer kritisk tænkning og evnen til at argumentere for deres forståelse og konklusioner.
  • Anvendelse af matematiske redskaber: Brugen af vinkelmålere og tommestok giver eleverne erfaring med matematiske redskaber.

FNs verdensmål

  • Verdensmål 4 (Kvalitetsuddannelse): Ved at fremme praktisk og anvendelsesorienteret læring i matematik bidrager forløbet til at forbedre kvaliteten af uddannelse. Det hjælper eleverne med at udvikle vigtige færdigheder som problemløsning, kritisk tænkning og anvendelse af viden i realverdenen.