Digte i skoven

[DA]+[N/T] "Digte i skoven og litterær analyse af miljø" er et kreativt og naturinspireret undervisningsforløb, der engagerer elever i sprogkunst og miljøstudier. Eleverne samarbejder, i par, om at producere et digt ud fra deres eget lille sted i skoven.

Basisinformation om forløbet?

  • Fagligt fokus: Dette forløb understøtter dansk, hvor der fokuseres på at producere et digt i skoven efter man først har lavet en fysisk- og derefter en psykisk analyse af miljøet.
  • Anbefalet klassetrin: Forløbet er relevant for mellemtrinnet (4.-6. klasse) og udskolingen (7.-10. klasse). 
  • Ideel årstid: Hele året. Vinter kan være fantastisk, men kan også være en pædagogisk udfordring med kulden.
  • Varighed: ca. 2 timer.

Beskrivelse af forløbet

Forløbet begynder med, at klassen samlet går ind i skoven og diskuterer de fysiske omgivelser i par. Efter en kort session får de udleveret materiale til litterær analyse, som de arbejder med i afsides ro og fred. Afslutningsvis er der en kreativ session, hvor eleverne, inspireret af deres analyser komponerer et valgfrit digt.