Basisinformation om forløbet?
- Fagligt fokus: Dette forløb understøtter faget natur/teknologi. Det giver eleverne praktisk og teoretisk indsigt i, forskellige naturlige elementer. Forløbet understøtter en forståelse af hvad der sker når solen skinner på bladene.
- Anbefalet klassetrin: Forløbet er relevant for indskolingen (0.-3. klasse) og mellemtrinnet (4.-6.).
- Ideel årstid: Forår og sommer.
- Varighed: ca. 1 time. Forløbet kan med fordel kombineres med andre forløb, da der helst skal være ventetid mens bladene respirerer.
- Dette er et overgangforløb, hvilket betyder, at eleverne har arbejdet med det samme, eller tilsvarende i dagtilbuds regi.
Beskrivelse af forløbet
Eleverne præsenteres for fotosyntese. Solen skinner på bladet, der danner ilt og sukker. Herefter laves sammen med eleverne en hypotese: Hvis man lægger et blad i vand og lader glasset stå med hhv. meget sol, mellem sol og mørke, hvilket blad har så flest iltbobler på overfladen? Efterfølgende afprøves forløbet i grupper.