Fotosyntese

[N/T] I dette forløb bliver eleverne introduceret til fotosyntese, hvor de lærer, at når solen skinner på et blad, dannes ilt (og sukker).

Basisinformation om forløbet?

  • Fagligt fokus: Dette forløb understøtter faget natur/teknologi. Det giver eleverne praktisk og teoretisk indsigt i, forskellige naturlige elementer. Forløbet understøtter en forståelse af hvad der sker når solen skinner på bladene.
  • Anbefalet klassetrin: Forløbet er relevant for indskolingen (0.-3. klasse) og mellemtrinnet (4.-6.). 
  • Ideel årstid: Forår og sommer.
  • Varighed: ca. 1 time. Forløbet kan med fordel kombineres med andre forløb, da der helst skal være ventetid mens bladene respirerer.
  • Dette er et overgangforløb, hvilket betyder, at eleverne har arbejdet med det samme, eller tilsvarende i dagtilbuds regi.

Beskrivelse af forløbet

Eleverne præsenteres for fotosyntese. Solen skinner på bladet, der danner ilt og sukker. Herefter laves sammen med eleverne en hypotese: Hvis man lægger et blad i vand og lader glasset stå med hhv. meget sol, mellem sol og mørke, hvilket blad har så flest iltbobler på overfladen? Efterfølgende afprøves forløbet i grupper.