Basisinformation om forløbet?
- Fagligt fokus: Dette forløb understøtter faget natur/teknologi. Det giver eleverne praktisk og teoretisk indsigt i, forskellige naturlige elementer. Forløbet understøtter en forståelse af hvad der sker når solen skinner på bladene.
- Anbefalet klassetrin: Forløbet er relevant for indskolingen (0.-3. klasse) og mellemtrinnet (4.-6.).
- Ideel årstid: Forår og sommer.
- Varighed: ca. 1 time. Forløbet kan med fordel kombineres med andre forløb, da der helst skal være ventetid mens bladene respirerer.
Beskrivelse af forløbet
Eleverne præsenteres for fotosyntese. Solen skinner på bladet, der danner ilt og sukker. Herefter laves sammen med eleverne en hypotese: Hvis man lægger et blad i vand og lader glasset stå med hhv. meget sol, mellem sol og mørke, hvilket blad har så flest iltbobler på overfladen? Efterfølgende afprøves forløbet i grupper.