Sneglenes verden

[N/T] I dette forløb undersøges snegle. Indledningsvis samles snegle, hvorefter eleverne stiller spørgsmål om snegles bevægelse, levesteder, fjender, og hvordan de spiser. Herefter laves forsøg med sneglene.

Basisinformation om forløbet?

  • Fagligt fokus: Dette forløb understøtter faget natur/teknologi og fokuserer på sneglens bevægelse, habitat, fødevalg og fysiologiske egenskaber. Eleverne observerer, igennem en plexiglasplade, snegle der spiser. 
  • Anbefalet klassetrin: Forløbet er relevant for indskolingen (0.-1. klasse).
  • Ideel årstid: Sommer og efterår.
  • Varighed: ca. 1 1/2-2 timer.
  • Dette er et overgangforløb, hvilket betyder, at eleverne har arbejdet med det samme, eller tilsvarende i dagtilbuds regi.

Beskrivelse af forløbet

Eleverne bruger A3-ark med foto af og mennesker og snegle til at sammenligne mennesker og snegle visuelt. De observerer snegle i dåselupper, noterer sig farve, størrelse, og andre egenskaber. En snegl placeres på en plexiglasplade smurt med banan, så eleverne kan se sneglen spise fra undersiden. Dette observeres og diskuteres.