Opdagelse af Geometri i Naturen

[Mat]+[N/T] Firkant, rektangel, kvadrat, cirkel - hvad er forskellen? Vi arbejder med de forskellige matematiske basis former.

Basisinformation om forløbet?

  • Fagligt fokus: Dette undervisningsforløb fokuserer på at udforske geometriske former og bruge naturens materialer til at skabe og lære om dem. 
  • Anbefalet klassetrin: Forløbet er egnet til indskolingen (0.-1. klasse).
  • Ideel årstid: Kan afvikles hele året.
  • Varighed: 1-2 timer.
  • Dette er et overgangforløb, hvilket betyder, at eleverne har arbejdet med det samme, eller tilsvarende i dagtilbuds regi.

Beskrivelse af forløbet

Eleverne går i par på jagt efter fire specifikke geometriske former på Boserupgård. Når de finder en form, tegner de den på bagsiden af et ark.
Efterfølgende deles eleverne  op i grupper og kaster en ærtepose mod træskiver med forskellige former. Den form, de kommer tættest på, skal de derefter lave med en farvet snor.
Så skaber eleverne de fire grundformer ved brug af materialer fundet i naturen, som blade og pinde, og fylder dem ud.