Naturbanko

[N/T] I dette forløb skal eleverne finde forskellige ting i naturen og snakke om, hvorfor nogle ting er lettere at finde end andre, særligt med fokus på årstidernes indflydelse.

Basisinformation om forløbet?

  • Fagligt fokus: Dette forløb understøtter faget natur/teknologi. Det giver eleverne praktisk og teoretisk indsigt i, forskellige naturlige elementer. Forløbet understøtter en forståelse årstidernes skiften og påvirkning af naturen.
  • Anbefalet klassetrin: Forløbet er særligt relevant for indskolingen (0.-3. klasse).
  • Ideel årstid: Hele året.
  • Varighed: ca. 1 time.
  • Dette er et overgangforløb, hvilket betyder, at eleverne har arbejdet med det samme, eller tilsvarende i dagtilbuds regi.

Beskrivelse af forløbet

Eleverne opfordres til at finde de objekter, der er afbildet på arket. De skal diskutere, hvorfor nogle ting er lettere at finde end andre, med særlig fokus på årstidernes indflydelse. For eksempel, hvornår er det lettest at finde en fluesvamp eller en flintesten? Der kan også indgå en del, hvor eleverne beskriver det, de finder - for eksempel forskellige typer af sommerfugle. Gennem aktiviteten skal eleverne tale sammen om, hvad de mangler og leder efter, og de opfordres til at gennemføre aktiviteten på forskellige årstider eller i forskellige vejrforhold for at observere forskellene.