Introduktion til at gange

[MAT] I dette forløb arbejdes der med multiplikation. Eleverne indsamler forskellige elementer (f.eks. sten) og lægger dem i flere bunker for derved, at skabe et regnestykke, der så præsenteres for nabogruppen.

Basisinformation om forløbet?

  • Fagligt fokus: Dette forløb understøtter faget matematik. Der arbejdes med gangestykker i naturen.
  • Anbefalet klassetrin: Forløbet er relevant for indskolingen (3. klasse).
  • Ideel årstid: Hele året.
  • Varighed: ca. 1 time. Kan alternativt afvikles i skolens lokalområde.

Beskrivelse af forløbet

Eleverne præsenteres for begrebet gange. Klassen har måske allerede berørt det i klassen? Herefter indsamler eleverne, i grupper, bær, agern, sten, blade eller lign. og bruger materialerne til at lave gangestykker på jorden. Når alle er færdige, så går eleverne rundt til de andre grupper og laver deres gangestykker på et stykke papir.