Dyrs isoleringsevne

[N/T] I dette forløb sammenlignes forskellige isoleringsmetoder brugt af dyr. Eleverne arbejder med naturvidenskabelige undersøgelser og dataanalyse. Eleverne får mulighed for at reflektere over biologiske tilpasninger i forhold til miljø.

Basisinformation om forløbet?

  • Fagligt fokus: Dette forløb understøtter faget natur/teknologi. Det giver eleverne praktisk og teoretisk indsigt i, hvordan forskellige dyr isolerer sig, og understøtter en dyb forståelse af biologiske og økologiske processer.
  • Anbefalet klassetrin: Forløbet er særligt relevant for indskolingen (0.-3. klasse) og mellemtrinnet (4.-6. klasse).
  • Ideel årstid: Efterår eller vinter, hvor temaet om dyrs tilpasning til koldere vejr er særligt relevant.
  • Varighed: 2-3 timer.
  • Dette er et overgangforløb, hvilket betyder, at eleverne har arbejdet med det samme, eller tilsvarende i dagtilbuds regi.

Beskrivelse af forløbet

Hvordan holder dyr varmen? Dette forløb viser effekten af isolering når dyr, bruger uld, dun, og spæk til isolering (f.eks. får, fugle, og sæler).

3 flasker isoleres med HHV. uld, dun, og spæk. Herefter måles temperaturfaldet i de tre flasker. Klassen går tur i skoven og snakker om, hvor dyrene er om vinteren. Afhængigt af klassetrin besøges en grævlingegrav og en rævegrav.