Smedjen (Skills)

[MAT]+[H/D]+[N/T] Dette undervisningsforløb er en praktisk, samarbejdsbaseret læringsoplevelse fokuseret på konstruktion af produkter i en smedje.

Basisinformation om forløbet?

  • Fagligt fokus: Dette forløb understøtter håndværk og design. Der arbejdes med design og konstruktion.
  • Anbefalet klassetrin: Forløbet er relevant for mellemtrinnet (5.-6. klasse) og udskolingen (7.-10. klasse). 
  • Ideel årstid: Fra forår 2024 i forbindelse med Skills, samt efterfølgende.
  • Varighed: ca. 3 timer.

Beskrivelse af forløbet

I dette undervisningsforløb involveres eleverne i hele processen med at producere et produkt i en esse. Vi har indkøbt esser, så klassen i grupper kan arbejde med hver deres esse.

Kompetencemål

  • Praktiske færdigheder: Arbejde med en esse kræver fysisk arbejde og praktisk færdighed, hvilket styrker elevernes motoriske kompetencer og håndværksmæssige forståelse.

  • Kreativitet og innovation: Smedning tillader elever at skabe og designe egne produkter, hvilket stimulerer deres kreativitet og innovative evner.

  • Problem løsning: At forme metal kræver tålmodighed, præcision og problemløsning, når de støder på uforudsete udfordringer i processen.

  • Teknologiforståelse: At forstå og håndtere ilden og metallerne giver eleverne en basal forståelse for materialer og teknologi, samt historisk indsigt i håndværkets udvikling.

  • Samarbejde og kommunikation: Projekter i essen kræver teamwork, hvor eleverne lærer at planlægge, dele opgaver og kommunikere effektivt.

  • Selvstændighed og ansvar: Eleverne lærer at tage ansvar for deres arbejdsområde, værktøjer og sikkerhed, hvilket styrker deres selvstændighed og ansvarsfølelse.

FNs verdensmål

  • Kvalitetsuddannelse (Verdensmål 4): Ved at lære et traditionelt håndværk som smedning, får eleverne praktiske færdigheder, som kan supplere deres teoretiske viden. Dette bidrager til en alsidig og dybdegående uddannelse.
  • Verdensmål 8 (Anstændige jobs og økonomisk vækst): At introducere unge til håndværk som smedning kan inspirere nogle til at forfølge karrierer i håndværk og fremstilling, hvilket understøtter erhvervsuddannelse og kan føre til skabelsen af jobs.

  • Verdensmål 9 (Industri, innovation og infrastruktur): At forstå gamle håndværk kan også give indsigt i moderne fremstillingsmetoder og innovation, hvilket er vigtigt for industri og infrastruktur.

  • Verdensmål 11 (Bæredygtige byer og lokalsamfund): Ved at genbruge materialer eller skabe varige produkter i essen, kan elever lære om og bidrage til bæredygtig produktion og forbrug.

  • Verdensmål 12 (Ansvarligt forbrug og produktion): At arbejde med råmaterialer lærer elever om ressourceeffektivitet og vigtigheden af at minimere spild, hvilket er essentielt for at opnå mere bæredygtige forbrugs- og produktionsmønstre.

  • Verdensmål 13 (Klimaforandringer): Ved at diskutere og forstå hvordan traditionelle smedningsteknikker og moderne alternativer påvirker miljøet, kan eleverne blive mere bevidste om og aktive i kampen mod klimaforandringer.