Kompetencemål
Natur/teknologi
Undersøgelse:
- Undersøge natur og teknologi: Eleverne undersøger, hvordan forskellige fysiske love påvirker kuglens bevægelse på kuglebanen. De eksperimenterer med tyngdekraft, friktion og banens hældning.
- Gennemføre eksperimenter: Ved at designe og bygge kuglebanen gennemfører eleverne eksperimenter for at finde den langsomste rute for kuglen.
Modellering:
- Udvikle og bruge modeller: Eleverne udvikler en model af kuglebanen og bruger den til at forudsige og forklare kuglens bevægelse.
Matematik
Problemløsning:
- Matematiske ræsonnementer: Eleverne anvender matematiske ræsonnementer til at forstå og optimere kuglebanens design, fx ved at vurdere hældningsvinkler og afstande mellem klodserne.
Matematiske modeller:
- Anvende modeller i praksis: Eleverne bygger og tester modeller (kuglebaner) og evaluerer deres effektivitet.
Samarbejde og kommunikation:
- Samarbejde om matematiske problemstillinger: Eleverne arbejder sammen i grupper om at løse en praktisk opgave, hvilket styrker deres evne til at samarbejde om og kommunikere matematiske problemstillinger.
Generelle kompetencemål
Samarbejde:
- Samarbejdskompetence: Eleverne arbejder i grupper og skal samarbejde effektivt for at løse opgaven, hvilket udvikler deres samarbejdsevner.
Kommunikation:
- Kommunikationskompetence: Eleverne skal forklare deres tanker og løsninger til hinanden, hvilket styrker deres evne til at kommunikere.
Kreativitet og innovation:
Kreativitet og innovation: Opgaven kræver, at eleverne tænker kreativt for at finde løsninger på, hvordan kuglen kan bruge længst tid på kuglebanen. Dette understøtter udviklingen af deres kreative og innovative evner.