Basisinformation om forløbet?
- Fagligt fokus: Dette forløb understøtter håndværk og design. Der arbejdes med design og konstruktion.
- Anbefalet klassetrin: Forløbet er relevant for mellemtrinnet (5.-6. klasse) og udskolingen (7.-10. klasse).
- Ideel årstid: Fra forår 2024 i forbindelse med Skills, samt efterfølgende.
- Varighed: ca. 3 timer.
Beskrivelse af forløbet
I dette undervisningsforløb involveres eleverne i hele processen med at producere et produkt i en esse. Vi har indkøbt esser, så klassen i grupper kan arbejde med hver deres esse.
Kompetencemål
-
Praktiske færdigheder: Arbejde med en esse kræver fysisk arbejde og praktisk færdighed, hvilket styrker elevernes motoriske kompetencer og håndværksmæssige forståelse.
-
Kreativitet og innovation: Smedning tillader elever at skabe og designe egne produkter, hvilket stimulerer deres kreativitet og innovative evner.
-
Problem løsning: At forme metal kræver tålmodighed, præcision og problemløsning, når de støder på uforudsete udfordringer i processen.
-
Teknologiforståelse: At forstå og håndtere ilden og metallerne giver eleverne en basal forståelse for materialer og teknologi, samt historisk indsigt i håndværkets udvikling.
-
Samarbejde og kommunikation: Projekter i essen kræver teamwork, hvor eleverne lærer at planlægge, dele opgaver og kommunikere effektivt.
-
Selvstændighed og ansvar: Eleverne lærer at tage ansvar for deres arbejdsområde, værktøjer og sikkerhed, hvilket styrker deres selvstændighed og ansvarsfølelse.
FNs verdensmål
- Kvalitetsuddannelse (Verdensmål 4): Ved at lære et traditionelt håndværk som smedning, får eleverne praktiske færdigheder, som kan supplere deres teoretiske viden. Dette bidrager til en alsidig og dybdegående uddannelse.
-
Verdensmål 8 (Anstændige jobs og økonomisk vækst): At introducere unge til håndværk som smedning kan inspirere nogle til at forfølge karrierer i håndværk og fremstilling, hvilket understøtter erhvervsuddannelse og kan føre til skabelsen af jobs.
-
Verdensmål 9 (Industri, innovation og infrastruktur): At forstå gamle håndværk kan også give indsigt i moderne fremstillingsmetoder og innovation, hvilket er vigtigt for industri og infrastruktur.
-
Verdensmål 11 (Bæredygtige byer og lokalsamfund): Ved at genbruge materialer eller skabe varige produkter i essen, kan elever lære om og bidrage til bæredygtig produktion og forbrug.
-
Verdensmål 12 (Ansvarligt forbrug og produktion): At arbejde med råmaterialer lærer elever om ressourceeffektivitet og vigtigheden af at minimere spild, hvilket er essentielt for at opnå mere bæredygtige forbrugs- og produktionsmønstre.
-
Verdensmål 13 (Klimaforandringer): Ved at diskutere og forstå hvordan traditionelle smedningsteknikker og moderne alternativer påvirker miljøet, kan eleverne blive mere bevidste om og aktive i kampen mod klimaforandringer.