
Smedjen
[MAT]+[H/D]+[N/T] Dette undervisningsforløb er en praktisk, samarbejdsbaseret læringsoplevelse fokuseret på konstruktion af produkter i en smedje.
Basisinformation om forløbet?
- Fagligt fokus: Dette forløb understøtter håndværk og design. Der arbejdes med design og konstruktion. Hårde og bløde materialer.
- Anbefalet klassetrin: Forløbet er relevant for mellemtrinnet (6. klasse) og udskolingen (7.-10. klasse).
- Ideel årstid: Forår og efterår.
- Varighed: ca. 3 timer.
Beskrivelse af forløbet
I dette undervisningsforløb involveres eleverne i hele processen med at producere et produkt i en esse. Vi har indkøbt esser, så klassen i grupper kan arbejde med hver deres esse.
Eleverne låner læderforklæde, sikkerhedsbriller og grillhandsker. Vi anbefaler, at elever og forældre bliver informeret om, at der bliver arbejdet med gløder og gnister, der kan skade tøjet, så bomuldstøj og gammelt tøj kan være hensigtsmæssigt.
Kompetencemål
-
Praktiske færdigheder: Arbejde med en esse kræver fysisk arbejde og praktisk færdighed, hvilket styrker elevernes motoriske kompetencer og håndværksmæssige forståelse.
-
Kreativitet og innovation: Smedning tillader elever at skabe og designe egne produkter, hvilket stimulerer deres kreativitet og innovative evner.
-
Problem løsning: At forme metal kræver tålmodighed, præcision og problemløsning, når de støder på uforudsete udfordringer i processen.
-
Teknologiforståelse: At forstå og håndtere ilden og metallerne giver eleverne en basal forståelse for materialer og teknologi, samt historisk indsigt i håndværkets udvikling.
-
Samarbejde og kommunikation: Projekter i essen kræver teamwork, hvor eleverne lærer at planlægge, dele opgaver og kommunikere effektivt.
-
Selvstændighed og ansvar: Eleverne lærer at tage ansvar for deres arbejdsområde, værktøjer og sikkerhed, hvilket styrker deres selvstændighed og ansvarsfølelse.
FNs verdensmål
- Kvalitetsuddannelse (Verdensmål 4): Ved at lære et traditionelt håndværk som smedning, får eleverne praktiske færdigheder, som kan supplere deres teoretiske viden. Dette bidrager til en alsidig og dybdegående uddannelse.
-
Verdensmål 8 (Anstændige jobs og økonomisk vækst): At introducere unge til håndværk som smedning kan inspirere nogle til at forfølge karrierer i håndværk og fremstilling, hvilket understøtter erhvervsuddannelse og kan føre til skabelsen af jobs.
-
Verdensmål 9 (Industri, innovation og infrastruktur): At forstå gamle håndværk kan også give indsigt i moderne fremstillingsmetoder og innovation, hvilket er vigtigt for industri og infrastruktur.
-
Verdensmål 11 (Bæredygtige byer og lokalsamfund): Ved at genbruge materialer eller skabe varige produkter i essen, kan elever lære om og bidrage til bæredygtig produktion og forbrug.
-
Verdensmål 12 (Ansvarligt forbrug og produktion): At arbejde med råmaterialer lærer elever om ressourceeffektivitet og vigtigheden af at minimere spild, hvilket er essentielt for at opnå mere bæredygtige forbrugs- og produktionsmønstre.
-
Verdensmål 13 (Klimaforandringer): Ved at diskutere og forstå hvordan traditionelle smedningsteknikker og moderne alternativer påvirker miljøet, kan eleverne blive mere bevidste om og aktive i kampen mod klimaforandringer.

