Pizzaløb (O-løb)

[MAT]+[N/T]+[MAD] Eleverne bliver sendt på et orienteringsløb, hvor hver post giver en ingrediens til pizzaen. Eleverne sammensætter selv pizzaen, når de kommer hjem. Der er fokus på kortlæsning og landskabsgenkendelse.

Basisinformation om forløbet?

  • Fagligt fokus: Dette forløb understøtter matematik, natur og teknologi og madkundskab. Der arbejdes med verdenshjørner (grader), forholdstal og kort, samt produktion af pizza.
  • Anbefalet klassetrin: Forløbet er relevant for mellemtrinnet (4.-6. klasse) og udskolingen (7.-10. klasse). 
  • Ideel årstid: Hele året. Der kan være udfordringer med kulden om vinteren.
  • Varighed: ca. 2½-3 timer.

Beskrivelse af forløbet

I dette undervisningsforløb bliver eleverne sendt ud i grupper for at finde forskellige poster i Boserup Skov. Hver post har en kode, der giver adgang til en specifik ingrediens. Prologen giver adgang til en pizzabund og resten er mere eller mindre vigtige ingredienser. Vi tænder op i vores pizzaovn og eleverne sammensætter selv deres pizza. Placeringerne af posterne kan gøres lette og svære alt efter klassetrin og ønsker.

Skolen skal selv medbringe:

  • Pizzabunde, eller dej
  • Tomatsauce
  • Ost
  • Majs
  • Krydderi
  • Kyllingestykker (Halal)

En gruppe er på 3-5 personer. 1 pizza pr. gruppe.

Det er muligt at sammensætte pizzabund, tomatsauce, ost, pepperoni, ananas, krydderi. (Giv besked, hvis denne model ønskes).