
Grønland - Kultur og Ånder
[HI]+[KR]+[HD]+[IDR] Dette forløb kombinerer natur, håndværk, fortælling og sansning, så eleverne opbygger viden om grønlandsk kultur og traditioner gennem handling og refleksion.
Basisinformation om forløbet?
- Fagligt fokus: Dette forløb fokuserer på historie og kulturforståelse: Eleverne lærer om grønlandske traditioner, sagn, redskaber og livsformer.
Eleverne fremstiller egne amuletter og tilfører dem kraft gennem et ritual. Eleverne bruger kastetræ og buer til jagt efter sæl og rensdyr. - Anbefalet klassetrin: Forløbet er relevant for mellemtrinnet (4.-7. klasse).
- Ideel årstid: Hele året. Vinter kan være fantastisk og passer godt til temaet, men kan også være en pædagogisk udfordring med kulden.
- Varighed: ca. 2,5-3 timer.
Beskrivelse af forløbet
Forløbet er delt i 3 dele. 1. del: Eleverne bygger deres egen amulet og gennemfører derefter i fællesskab et ritual, hvor de tilføre amuletten en individuel kraft. F.eks. beskyttelse, held, succes på jagt, energi mv.
2. del: Eleverne går på jagt. Vha. et kastetræ forsøger de at ramme et billede af en sæl, der ligger langt væk. Det er svært. Efterfølgende skyder de med bue og pil efter et rensdyr str. 1:1. Det er en del lettere.
3. del: Eleverne får oplæst et grønlandsk sagn om De hvide rensdyr, mens de smager på tørret rensdyrkød (de fik jo ramt rensdyret og ikke sælen). Traditionen med sagn italesættes - 2 måneder om året er der mørkt på Grønland og familierne samledes rundt om lamper, der brændte spæk. Vi bruger svinefedt som spæk og vat som kæruld.

