Celsius

[N/T] Klassen introduceres til Celsius. Fast form, gasform, aflæsning af termometer og løse små opgaver i et mikro O-løb.

Basisinformation om forløbet?

  • Fagligt fokus: Dette forløb understøtter faget natur/teknologi.  Eleverne lærer at aflæse et termometer og forstå forskellige temperaturer. Der vil også være navigation efter et lille kort.
  • Anbefalet klassetrin: Forløbet er relevant for mellemtrinnet (4. klasse). 
  • Ideel årstid: Kan afvikles hele året.
  • Varighed: ca. 1½-2 timer.

Beskrivelse af forløbet

Klassen introduceres til Celsius. Klassen begiver sig, i grupper, ud i nærområdet for at løse små opgaver. Hver gruppe sendes til forskellige poster, der så henviser til næste post. Ved hver post er der et simpelt spørgsmål, samt et termometer. Ved hver post skal et nyt medlem af gruppen aflæse termometeret. Svar på gåde og aflæsning af termometer noteres. Hvorfor er temperaturen forskellig de forskellige steder? Ved søen, i skoven, på engen? Evt. snak om chill faktor.