Biotopanalyser

[N/T]+[DA]+[GEO] I dette forløb introduceres eleverne til forskellige typer biotoper, samt hvilke ting, der kan undersøges i biotoperne. Der undersøges bøg, eg og gran.

Basisinformation om forløbet?

  • Fagligt fokus: Kendskab til forskellige biotoper og metoder til at undersøge dem.
  • Anbefalet klassetrin: Forløbet er egnet til mellemtrin til udskolingen.
  • Ideel årstid: Forår, sommer og efterår. Der må gerne være lidt varme, så planter er sprunget ud og der er insekter at finde.
  • Varighed: ca. 2 timer.

Beskrivelse af forløbet

Klassen introduceres til biotoper, samt hvilke ting, der kan undersøges i biotoperne. Grupperne bliver sendt ud til 3 forskellige områder, som de skal undersøge. I hvert område skal de tage et overordnet foto af området og så skal der laves en biotopundersøgelse. Det definerede område, der skal undersøges bliver afgrænset af den medbragte hulahopring.

Følgende biotoper bliver undersøgt: Biotop egeskov, biotop bøgeskov og biotop granskov.

På hver biotop undersøges: Lysintensitet over vegetation, temperatur ved jordoverflade, samt hvilke og hvor mange forskellige planter, fugle og insekter/smådyr, der er i området?

Vi anbefaler, at forløbet skal blive til en rapport, der efterfølgende skal afleveres på skolen.