Basisinformation om forløbet?
- Fagligt fokus: Kendskab til forskellige fuglearter og deres karakteristika (udseende, sang, levesteder).
- Anbefalet klassetrin: Forløbet er egnet til indskolingen (0.-3. klasse) og mellemtrinnet (4.-6. klasse).
- Ideel årstid: Efterår eller forår.
- Varighed: 2-3 timer.
- Dette er et overgangforløb, hvilket betyder, at eleverne har arbejdet med det samme, eller tilsvarende i dagtilbuds regi.
Beskrivelse af forløbet
Eleverne introduceres til forskellige typer fugle. Høns, ænder, gæs og småfugle. De klasser der bruger mobiltelefoner i undervisningen (når det giver mening) introduceres i brugen af de to apps: ”Merlin”, der kan identificere fuglene på deres sang/lyd og ”DOFsFuglebog!”, der har en nøgle til identifikation af fugle efter størrelse udseende mv. (Eleverne bør have hentet disse apps hjemmefra).
Mellemtrins-elever får instruktion i brug af kikkerter – stille skarpt, anvendelse, sikkerhed mv.
Klassen(erne) går rundt om ”Dyremosen”, evt. opdelt i to, der går hver sin vej rundt og observerer fugle. Eleverne går i grupper på 2-3 elever, hvor én har kikkert og de andre registrerer.