Det spirer og gror - APRIL/MAJ Vi synger Frøsangen og laver spireforsøg med karse, hvor der arbejdes med, hvad der sker, når karsen mangler lys, vand eller gror i hhv. vat eller jord? Mikro-geologer - APRIL/MAJ Børnene undersøger jord og sand nærmere vha. forskellige scienceaktiviteter. Der bygges mudderskulpturer og eksperimenteres med at sigte sand og andre materialer, og hvad der sker, når vi hælder vand på dem Sprog i Naturen - MAJ/JUNI Vi undersøger smådyr i Boserup Skov/på legeplads og sætter dem i relation til børns sprogudvikling. NB! Gælder primært for dagtilbud, der er udpeget til at deltage i forløbet efter samråd med områdeleder og forvaltning. Solenergi - JUNI/JULI Solen er vores vigtigste energikilde. Vi undersøger energien fra sollys og varmestråler, og hvordan de kan give os elektricitet og varme Vandkraft - SEP/OKT Vandets kræfter kan skabe energi. Gennem sciencepædagogiske aktiviteter bliver vi sammen klogere på vandets egenskaber og kraft. Træerne omkring os - SEP/OKT/NOV Hvad hedder de forskellige dele på et træ? Hvordan "drikker" træet vand? Hvad skal der til, for at et træ kan vokse? Hvordan kommer der nye træer? Vi følger børnenes nysgerrighed og undersøger sammen træerne Vindenergi - OKT/NOV Sammen undersøger vi, hvad der sker, når det blæser, om vi kan flytte forskellige ting vha. vinden, hvor den kommer fra og bygger enkle vindmøller. Varme og kulde - DEC/JAN/FEB Hvordan holder vi varmen? Er der forskel på, hvad vi har på om vinteren ift. sommeren? Gennem sciencepædagogiske aktiviteter bliver vi sammen klogere på varme og kulde herunder isolering Forundringstur i jeres nærområde - HELE ÅRET Tag på en æstetisk opdagelsesrejse i jeres nærmiljø, hvor vi med Forundringskortet under armen tager på natur-ture, der vækker børnenes forundring, nysgerrighed og brug af alle sanser Skræddersyet forløb - præcis som I ønsker det Ønsker I et forløb, som jeg ikke har listet eksempler på, så udarbejder jeg et skræddersyet forløb, der tager udgangspunkt i jeres individuelle ønsker til indhold og årstid Science i dagtilbud? Få gode idéer til, hvordan du kan arbejde sciencepædagogisk med de 3-6-årige børn Naturlig science i dagtilbud