Det spirer og gror - APRIL/MAJ
ALT OPTAGET!
Vi synger Frøsangen og laver spireforsøg med karse: hvad der sker, når karsen mangler lys, vand eller gror i hhv. vat eller jord?
Mikro-geologer - APRIL/MAJ
ALT OPTAGET!
Børnene undersøger jord og sand nærmere, bygger mudderskulpturer og eksperimenterer med at sigte materialer og hælde vand på dem
Sprog i Naturen - MAJ/JUNI
NB! Gælder primært for dagtilbud, der er udpeget til at deltage efter samråd med områdeleder og forvaltning.
Vi undersøger smådyr og sætter ord på
Solenergi - JUNI/JULI
Solen er vores vigtigste energikilde. Vi undersøger energien fra sollys og varmestråler, og hvordan de kan give os elektricitet og varme
Vandkraft - SEP/OKT
Vandets kræfter kan skabe energi. Gennem sciencepædagogiske aktiviteter bliver vi sammen klogere på vandets egenskaber og kraft.
Træerne omkring os - SEP/OKT/NOV
Hvad hedder de forskellige dele på et træ? Hvordan "drikker" træet vand? Hvad skal der til, for at et træ kan vokse? Hvordan kommer der nye træer?
Vindenergi - OKT/NOV
Sammen undersøger vi, hvad der sker, når det blæser, om vi kan flytte forskellige ting vha. vinden, hvor den kommer fra og bygger enkle vindmøller.
Varme og kulde - DEC/JAN/FEB
Hvordan holder vi varmen? Er der forskel på, hvad vi har på om vinteren ift. sommeren? Sammen bliver vi klogere på varme og kulde herunder isolering
Forundringstur i jeres nærområde - HELE ÅRET
Med Forundringskortet under armen tager vi på natur-ture, der vækker børnenes forundring, nysgerrighed og brug af alle sanser
Skræddersyet forløb - præcis som I ønsker det
Ønsker I et forløb, som jeg ikke har listet eksempler på, så udarbejder jeg et skræddersyet forløb ud fra jeres ønsker til indhold og årstid