Pinewood Derby (STEM) (Skills)

[MAT]+[H/D]+[FYS] Dette undervisningsforløb er en praktisk, samarbejdsbaseret læringsoplevelse fokuseret på konstruktion og optimering af pinewood derby-biler/racerbiler.

Basisinformation om forløbet?

  • Fagligt fokus: Dette forløb understøtter matematik, fysik og håndværk og design. Der arbejdes med hypoteser, design og konstruktion.
  • Anbefalet klassetrin: Forløbet er relevant for mellemtrinnet (4.-6. klasse) og udskolingen (7.-10. klasse). 
  • Ideel årstid: Forår, sommer og efterår.
  • Varighed: ca. 4-5 timer. alternativt over 2 dage.

Beskrivelse af forløbet

I dette undervisningsforløb involveres eleverne i hele processen med bilbygning af en racerbil - fra de indledende designovervejelser til det endelige løb. De vil udforske koncepter som friktion, vægtfordeling og aerodynamik gennem praktisk anvendelse og testning. Først vil de skitsere deres design på papir, idet de overholder specifikke størrelses- og vægtrestriktioner, for derefter at gå videre til fysisk at konstruere bilerne under hensyntagen til de funktionelle aspekter, der påvirker hastighed og stabilitet. 

I løbet af forløbet opfordres eleverne til at opstille hypoteser, teste og forbedre deres design. De lærer at analysere data fra testkørsler, tilpasse deres strategier og foretage kvalificerede justeringer for at forbedre deres bils præstation. Forløbet sigter mod at kulminere i et final race, hvor bilerne vejes og inspiceres, før de konkurrerer i en serie af heats. Priser uddeles ikke kun for hastighed, men også for æstetik, kreativitet og samarbejde.

Engineering

Bemærk at dette er et Engineeringforløb:

Når eleverne arbejder med engineering, skal de løse et konkret problem gennem forskellige delprocesesser, der er inspireret af ingeniørernes måde at arbejde på. De udfordringer, elevernes stilles overfor, kan handle om alt fra klima, miljø og transport til byggeri, it og infrastruktur.

Kompetencemål

  • Gennem samarbejde transformere idé til færdigt produkt: Eleverne arbejder i grupper for at designe, bygge og finjustere deres biler. Dette understøtter målet om at kunne omsætte kreative idéer til konkrete produkter gennem teamwork og praktisk anvendelse.
  • Anvendelse af geometriske begreber og måling: Konstruktionen af bilerne kræver forståelse for dimensioner, vægt og afstande, hvilket direkte relaterer sig til geometri og målinger.
  • Indsamling og analyse af data for at udvikle på produktet: Eleverne skal teste og måle hastigheden på deres biler og bruge denne information til at forbedre deres design. Dette understøtter målet om at kunne indsamle, analysere og anvende data i praksis.
  • Forståelse for og håndtering af variabler i eksperimentelle designs: Når eleverne justerer vægten, formen og friktionen af bilerne, arbejder de med variabler og ser effekten af ændringerne i deres eksperimentelle designs.
  • Udførelse af egne statistiske undersøgelser og sandsynlighedsberegning: Ved at dokumentere og sammenligne resultaterne af bilernes præstationer engagerer eleverne sig i grundlæggende statistiske undersøgelser og lærer om sandsynlighed gennem praksis.
  • Anvendelse af skitser og præcise tegninger i designprocessen: Udarbejdelsen af designskitser og tekniske tegninger af deres biler styrker elevernes evne til at visualisere og planlægge i et konkret projekt.
  • Forståelse for sammenhænge mellem matematiske resultater og hverdagssituationer: Ved at anvende matematik og fysik i bygningen af deres biler ser eleverne direkte, hvordan abstrakte koncepter kan anvendes i reelle scenarier.
  • Forståelse for og anvendelse af digitale værktøjer: Med brugen af digitale værktøjer som hastighedsmålere bliver eleverne fortrolige med teknologi og lærer at integrere digitale ressourcer i problemløsning.

FNs verdensmål

  • Kvalitetsuddannelse (Verdensmål 4): Forløbet understøtter målet om kvalitetsuddannelse ved at tilbyde hands-on, kreativ læring, som forbedrer de studerendes evner inden for videnskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik (STEM). Det fremmer kritisk tænkning, problemløsning og samarbejde - færdigheder, der er afgørende for livslang læring og succes i en global økonomi.
  • Verdensmål 9 (Industri, innovation og infrastruktur): Ved at engagere elever i design og bygning af biler, introduceres de til grundlæggende principper inden for engineering og design. Dette kan inspirere interesse for og forståelse af, hvordan man bygger bæredygtige infrastrukturer og fremmer innovation.
  • Verdensmål 11 (Bæredygtige byer og samfund): Selvom forbindelsen her kan synes mere indirekte, lærer eleverne om vigtigheden af effektiv design og ressourceanvendelse gennem deres arbejde med bilerne, hvilket er relevant for at forstå og bidrage til mere bæredygtige byer og samfund.