Fugledissektion - Hvordan tygger fuglen sin føde? (Skills)

[N/T]+[MAD] Efter en snak om jagtetik og fuglenes tilpasningsevne, så dissekerer eleverne, i små grupper, deres egen fugl og opklarer mysteriet om hvordan en fugl uden tænder tygger sin føde. Vi slutter med at tilberede og spise fuglene i en gryderet.

Basisinformation om forløbet?

  • Fagligt fokus: Dette forløb understøtter faget natur/teknologi og madkundskab. Forløbet er et jord til bord forløb, hvor der også bliver mulighed for at smage fasan/and.
  • Anbefalet klassetrin: Forløbet er relevant for alle klassetrin.
  • Ideel årstid: Fra ca. 1. oktober frem til sommerferien.
  • Varighed: ca. 3-4 timer.

Beskrivelse af forløbet

Dette undervisningsforløb behandler emnet - fugle, deres farver, kamuflage, og oprindelse, samt en snak om vegetarisme og dets årsager. Forløbet inkluderer dissekering af en and og en fasan, hvor eleverne får mulighed for at observere forskellene og lighederne mellem de to fuglearter, både eksternt og internt. Eleverne, inddelt i grupper på ca. fire, skal selv åbne og dissekere fuglene og identificere forskellige organer, med fokus på at sammenligne fasan og and. I sidste ende opdager eleverne (forhåbentlig) hvordan en fugl tygger sin føde, samt får en forståelse for jord til bord.

Fugledissektion

Kompetencemål

Natur/teknologi og Biologi:

  • Forståelse af dyrs anatomi: Ved at dissekere fugle opnår eleverne praktisk erfaring med dyrs indre og ydre opbygning, hvilket er i tråd med kompetencemålene i natur/teknologi og biologi.
  • Sammenlignende anatomi: Eleverne lærer om ligheder og forskelle mellem forskellige dyrearter, hvilket bidrager til en dybere forståelse af biologisk mangfoldighed og evolution.

Madkundskab:

  • Madlavning og bæredygtighed: Tilberedningen af mad over bålet hjælper eleverne med at forstå og værdsætte hele processen fra råvare til måltid, hvilket er centralt i faget madkundskab. Dette inkluderer også et fokus på bæredygtighed og kvalitet i madvalg.
  • Kultur og levevilkår: Gennem madlavning og samtaler om madvalg, herunder vegetarisme, opnår eleverne indsigt i forskellige kulturelle og etiske aspekter af mad og ernæring.

Tværfaglige temaer:

  • Sundhed og livsstil: Forløbet omhandler spørgsmål om kost og livsstil, hvilket er relevant for elevernes forståelse af sundhed og trivsel.
  • Bæredygtig udvikling: Diskussionen om vegetarisme og dets årsager (klima, dyrevelfærd) berører temaer om bæredygtig udvikling.

Personlig udvikling:

  • Ansvar og respekt: Aktiviteten kræver, at eleverne behandler dyrene og hinanden med respekt, hvilket understøtter udviklingen af ansvarlig og etisk adfærd.
  • Gruppearbejde og samarbejde: Arbejdet i små grupper fremmer samarbejde, kommunikation og sociale kompetencer.

Praktiske færdigheder:

  • Praktisk arbejde og undersøgelser: Eleverne udvikler praktiske færdigheder gennem håndtering af værktøjer og udstyr under dissektionen og madlavningen.

FNs verdensmål

  • Verdensmål 3 (Sundhed og trivsel): Ved at lære om ernæring og madlavning understøtter forløbet elevernes viden om sund kost, hvilket bidrager til bedre sundhed og trivsel.
  • Verdensmål 4 (Kvalitetsuddannelse): Forløbet fremmer en alsidig og kvalitetsrig uddannelse ved at integrere teori og praksis, naturvidenskab, og madkundskab, hvilket styrker elevernes overordnede læringsudbytte.
  • Verdensmål 12 (Ansvarligt forbrug og produktion): Diskussionerne om vegetarisme, madvalg, og bæredygtighed i forbindelse med madlavningen kan opmuntre til refleksion over ansvarligt forbrug. Eleverne lærer om bæredygtig ressource anvendelse, hvilket er vigtigt for at fremme bæredygtige forbrugsmønstre.
  • Verdensmål 14 (Livet i havet) og Verdensmål 15 (Livet på land): Ved at undersøge fugle og deres økologi bidrager forløbet til en forståelse af biodiversitet og vigtigheden af at beskytte livet på land. Selvom fokus er på fugle, kan de opnåede erkendelser overføres til bredere økologiske og miljømæssige sammenhænge.