Tør du smage en fasan (Skills)

Eleverne dissekerer, i små grupper, deres egen fugl og opklarer mysteriet om hvordan en fugl uden tænder tygger sin føde. Vi slutter med at tilberede og spise fuglene - i en gryderet. Sidste ledige tid er onsdag den 10. april kl. 8:30-11:30.

Tør du smage en fasan ?– Skills 2024

Ved hjælp af  mindre knive skal i åbne en fasan og en and, og betragte deres anatomi. Hvad spiser fuglene?, hvordan fordøjer de føden til energi, og hvordan ser en fugl egentlig ud inden i?

Som afslutning tilbereder i selv et skønt måltid over bål, hvor fasan og andekødet samt grønsager udgør ingredienser.

Et forløb hvor fysiske og mentale grænser rykkes, og efterfølgende åbner op perspektivering på den måde vi producerer madvarer.

 

Varighed
Forløbet gennemføres på Boserupgård Naturcenter, Boserupvej 84, 4000 Roskilde fra d. 2. april-12. april 2024.

Der kan kun bookes én klasse pr. forløb.

Der udbydes to forløb om dagen.

  1. forløb: Kl. 08.30-11.30
  2. forløb: Kl. 10.30-13.30

 

Klassetrin

4-9. klasse

 

Fag

Biologi, Natur og teknik. og madkundskab

 

Introduktion

Eleverne inddeles i grupper af 4-5 personer. De får udleveret en fasan eller and, knive til dissekering, og oversigtsark over fuglenes anatomi.

Efter en kort instruktion skal eleverne selv åbne fuglene og finde de væsentligste organer fra dyrene. Herefter følger en drøftelse af dyrets anatomi, inden kødet skæres i mindre stykker til brug for madlavning.

 

Mål med forløbet

I grupper skal eleverne dissekere en fasan eller and, og efterfølgende tilberede et måltid, hvor kødet fra fuglene indgår.

  • Eleven lærer hvordan anatomien i større vild fugl ser ud, og sammenligne med et menneskes anatomi
  • Eleven lærer at håndtere køkkenredskaber på en forsvarlig måde
  • Eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til kvalitet, etik og bæredygtighed

 

Åben skoleaktivitet

Forløbet gennemføres på Boserupgård Naturcenter fra d. 18. marts – 5. april 2024

 

Tilmeldingsfrist

Fredag d. 1. marts 2024

 

Baggrundsviden til læreren

Inden undervisningsforløbet skal lærere og elever drøfte forskellene på at tilberede måltider med vegetarisk, veganske, og traditionelle råvarer. Ligeledes drøfte forskellen på økologiks og konventionel landbrug.

Vi anbefaler at læreren gør det klart og tydeligt for eleverne, at de skal partere en rigtigt fugl som er død når de får den udleveret. Og at det ikke accepteres at der pjattes og foregår usømmelig omgang med den døde fugl. Dette håndhæves for at alle har respekt for et dyr, der har måtte lade livet, for at give os mennesker føde.

Det vil styrke forløbet, hvis eleverne inden forløbet har kendskab til de væsentligste indvolde og organer i fuglen, f.eks. hjerte, lunger, mavesæk osv.

Forbered eleverne på at kødet fra fuglene sammen med grønsager, indgår i en bålret eleverne selv skal lave som afslutning på forløbet.

 

Inden forløbets start vil læreren bede eleverne stille sig på en lang række. I den ene ende stiller de lever sig, der tror det vil ubehageligt at åbne en fugl. I den anden ende står dem der ikke tror det bliver ubehageligt eller ulækkert.

Når forløbet er færdigt og bålretten spist, beder man eleverne lave samme øvelse, og ser om der er sket ændringer i elevernes placering.

 

Der spørges indtil hvorfor nogle har skiftet position?

 

Fælles mål

Fag: Biologi, Madkundskab og Natur og Teknik

 

Kompetenceområder

 

  • Eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til kvalitet, smag og bæredygtighed.
  • Eleven kan fortolke måltider med forståelse for værdier, kultur og levevilkår.
  • Eleven kan analysere fødevaregruppers vej fra jord til bord og til jord igen.
  • Eleven kan lave mad ud fra enkle grundmetoder og teknikker.
  • Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger.
  • Eleven kan deltage i dissektion af dyr.
  • Eleven har viden om sammenlignende anatomi.
  • Eleven har viden om menneskers og dyrs indre og ydre opbygning.
  • Eleven har viden om levevilkår forskellige steder i verden.

 

Materialeliste

  • 5-6 ænder/fasaner
  • Laminerede ark med indre organer fra fuglene
  • Fotobakker
  • Korte køkkenknive, skarpe
  • Skærebrædder
  • Borde
  • Bålgryde
  • Spisegrej
  • Brænde og optændingsmateriale
  • Affaldsposer
  • Vaskeklude
  • Grønsager til bålretten. Gulerødder, squash, hvidløg, porrer, ingefær, soya, olie, nudler mv.