Det spirer og gror - APRIL/MAJ Vi synger Frøsangen, ser på frø og laver frøbomber sammen. Frøbomberne kan efterfølgende spredes på legepladsen eller tages med hjem i egen have Sprog i Naturen - MAJ/JUNI Vi undersøger smådyr på legepladsen/legestuen og sætter dem i relation til børns sprogudvikling. NB! Gælder primært for dagtilbud, der er udpeget til at deltage i forløbet efter samråd med områdeleder og forvaltning. Sans et træ - SEP/OKT/NOV Vi kommer helt tæt på træerne og sanser rødder, stamme, grene, kviste, blade og frø/frugter. Vi ser og hører, om vind kan få dem til at give lyd/bevæge sig. Vi lugter til dem og mærker på, hvordan de føles Vandkraft - SEP/OKT Vandets kræfter kan skabe energi. Gennem sciencepædagogiske aktiviteter bliver vi sammen klogere på vandets egenskaber og kraft. Vindenergi - OKT/NOV Sammen undersøger vi, om det blæser, og hvad vinden kan påvirke. Varme og kulde - DEC/JAN/FEB Hvordan holder vi varmen? Er der forskel på, hvad vi har på om vinteren ift. sommeren? Gennem sciencepædagogiske aktiviteter bliver vi sammen klogere på varme og kulde herunder isolering Skræddersyet forløb - præcis som I ønsker det Ønsker I et forløb, som jeg ikke har listet eksempler på, så udarbejder jeg et skræddersyet forløb, der tager udgangspunkt i jeres individuelle ønsker til indhold og årstid Science i dagtilbud? Få gode idéer til, hvordan du kan arbejde sciencepædagogisk med de 3-6-årige børn Naturlig science i dagtilbud