Matematisk opmærksomhed - MARTS/APRIL Overgangsforløb for de ældste børn, inden de starter i før-SFO. Der arbejdes med de 6 måder, som børn forholder sig til matematik på Mikro-geologer - APRIL/MAJ Børnene undersøger jord, sand og sten nærmere vha. forskellige scienceaktiviteter og stifter bekendtskab med, hvordan det danske landskab er formet af skiftende istider Solenergi - JUNI/JULI Solen er vores vigtigste energikilde. Vi undersøger energien fra sollys og varmestråler, og hvordan de kan give os elektricitet og varme Roskilde Domkirke - JULI/AUG Børnene tager de "matematiske briller" på og sammen undersøger vi Roskilde Domkirke inde og ude. Træerne omkring os - SEP/OKT/NOV Hvor mange forskellige træer kan vi se? Hvilke forskelle/ligheder er der på dem? Hvilke farver kan vi se i bladene? Hvorfor falder bladene ned? Hvad sker der med bladene, når de er faldet ned? Vi følger børnenes nysgerrighed og undersøger sammen træerne Vandkraft - SEP/OKT Vandets kræfter kan skabe energi. Gennem sciencepædagogiske aktiviteter bliver vi sammen klogere på vandets egenskaber og kraft. Vindenergi - OKT/NOV Sammen undersøger vi energien fra vinden, dvs. hvad der sker, når det blæser, om vi kan flytte forskellige ting vha. vinden, hvor den kommer fra og bygger forskellige typer af vindmøller. Varme og kulde - DEC/JAN/FEB Hvordan holder vi varmen? Er der forskel på, hvad vi har på om vinteren ift. sommeren? Gennem sciencepædagogiske aktiviteter bliver vi sammen klogere på varme og kulde herunder isolering Bioenergi - DEC/JAN/FEB Hvordan kan træ give os energi? Hvad sker der, når vi afbrænder forskellige materialer - og hvordan laver man i det hele taget et godt bål? Fjernvarme - DEC/JAN/FEB Fjernvarme er den mest udbredte opvarmingsform i Danmark. Bliv sammen klogere på restaffaldets vej fra skraldebilen til ARGO, hvor det omdannes til varme og elektricitet Forundringstur i jeres nærområde - HELE ÅRET Tag på en æstetisk opdagelsesrejse i jeres nærmiljø, hvor vi med Forundringskortet under armen tager på natur-ture, der vækker børnenes forundring, nysgerrighed og brug af alle sanser Skræddersyet forløb - præcis som I ønsker det Ønsker I et forløb, som jeg ikke har listet eksempler på, så udarbejder jeg et skræddersyet forløb, der tager udgangspunkt i jeres individuelle ønsker til indhold og årstid Science i dagtilbud? Få gode idéer til, hvordan du kan arbejde sciencepædagogisk med de 3-6-årige børn Naturlig science i dagtilbud